Anemija u hroničnim bolestima

Koji su uzroci anemije u hroničnim bolestima?

Anemija u hroničnim bolestima predstavlja drugi najčešći uzrok anemija, pre svega kod starije populacije, i kao i kod sideropenijske anemije prati je smanjena koncentracija gvožđa u krvi.

Različiti su uzroci ove anemije, a često i više hroničnih bolesti udruženo može doprineti njenom razvoju. Najčešće se javlja u sklopu infekcija, autoimunih bolesti (reumatoidni arthritis, sistemski eritemski lupus), hronične bubrežne slabosti, malignih bolesti, zapaljenskih bolesti creva, srčane slabosti ili šećerne bolesti, a značajan faktor rizika za ovu bolest je i gojaznost.

Koji su simptomi?

Često se ova anemija ispoljava blagom kliničkom slikom ili se karakteristični simptomi javljaju samo pri naporu. Pacijenti se žale na slabost, malaksalost, glavobolje, vrtoglavice, ubrzan srčani rad, a primećuje se i bledilo kože I vidljivih sluzokoža.

Kako se postavlja dijagnoza?

Za postavljanje dijagnoze pored niskog hemoglobina u laboratorijskim nalazima uočava se i sniženo gvožđe, ali za razliku od sideropenijske anemije koja nastaje usled deficit gvožđa, feritin, pokazatelj nivoa gvožđa koje se skladišti u organizmu, je kod anemija u hroničnim bolestima povišen. Gvožđe postoji u organizmu ali se ne doprema u dovoljnim količinama do krvi i ne može se iskoristiti na pravi način.

Kako se leči?

Lečenje podrazumeva pre svega lečenje hronične bolesti koja je dovela do anemije, ali u slučajevima težih anemija primenjuje se i transfuzija eritrocita. Kod hronične bubrežne slabosti ova strategija je često teško primenljiva, jer postoji i deficit hormona eritropoetina koji se stvara u bubrezima i utiče na stvaranje crvenih krvnih zrnaca. Tako je u lečenju anemije u hroničnoj bubrežnoj slabosti često potrebna i primena ovog hormona. Od izuzetnog je značaja pravilna ishrana u prevenciji anemija u hroničnim bolestima, te je važan unos namirnica bogatih gvožđem, folnom kiselinom kao i vitaminom B12.

ZAKAŽI PREGLED

Šta je radiologija?

Šta je radiologija? Za šta se koristi? Koje su indikacije za ultrazvučni pregled?

Ultrazvuk abdomena

Strukturu kojih organa gledamo ultrazvukom abdomena? Koje su indikacije za pregled?

Ultrazvuk dojki

Kada se radi pregled dojki? Koje su indikacije za ultrazvučni pregled?