Dijabetes melitus tip 1

Šta je dijabetes melitus tip 1?

Dijabetes melitus tip 1 (poznat i kao insulinozavisni oblik šećerne bolesti) bolest je kod koje imunološki sastav tela napada ćelije koje proizvode insulin u pankreasu, a više od 90% njih biva trajno uništeno. Usled toga, pankreas proizvodi malo ili nimalo insulina. Samo između 5 i 10% svih ljudi sa dijabetes melitusom boluju od tipa 1. Većina onih koji imaju ovaj tip dijabetes melitusa razviju ga pre tridesete godine, mada se on može javiti i u kasnijem životnom dobu.

Koji su simptomi dijabetes melitusa tipa 1?

• Pojačan osećaj žeđi
  • Učestalo mokrenje
  • Umor
  • Gubitak telesne mase
  • Česte infekcije
  • Zamućen vid
  • Sporo zarastanje rana

Kod osoba sa dijabetes melitusom tipa 1 simptomi često počinju naglo i dramatično. Ozbiljno stanje − dijabetesna ketocidoza, komplikacija u kojoj telo proizvodi višak kiseline, može da se razvije veoma brzo. Uz uobičajne simptome dijabetes melitusa − prekomernu žeđ i učestalo mokrenje − početni simptomi dijabetičke ketoacidoze uključuju i mučninu, povraćanje, umor i bol u abdomenu (posebno kod dece). Kako telo pokušava da reguliše višak kiseline u krvi (acidoza), disanje teži da postane duboko i brzo, a dah miriše kao voće i aceton. Bez lečenja, dijabetička ketoacidoza može napredovati do kome i smrti, i to veoma brzo. Nakon što se dijabetes melitusa tipa 1 javi, neki ljudi imaju duge, ali privremene, faze skoro pa normalnih nivoa glukoze u krvi, zbog delimičnog vraćanja izlučivanja insulina.

Koje analize su neophodne da bi se postavila dijagnoza?

Merenje glukoze u krvi prvi je korak ka uspostavljanju dijagnoze. Test određivanja nivoa hemoglobin A1C otkriva prosečnu vrednost šećera u krvi u prethodna dva do tri meseca. U većini sličajeva, ovi testovi se ponavljaju nekoliko puta u toku nekoliko dana. Radi se i test prisustva specifičnih antitela u krvi.

Šta je rešenje?

Insulin je glavno uporište u terapiji šećerne bolesti tipa 1. Njegovo redovno uzimanje od presudne je važnosti. Takođe, neophodno je i redovno praćenje nivoa šećera u krvi. Savetuje se i sprovođenje fizičke aktivnosti i održavanje optimalne telesne mase. Cilj terapije je održati nivo šećera u krvi što bliže normalnim vrednostima, te tako sprečiti komplikacije.

ZAKAŽI PREGLED

Šta je radiologija?

Šta je radiologija? Za šta se koristi? Koje su indikacije za ultrazvučni pregled?

Ultrazvuk abdomena

Strukturu kojih organa gledamo ultrazvukom abdomena? Koje su indikacije za pregled?

Ultrazvuk dojki

Kada se radi pregled dojki? Koje su indikacije za ultrazvučni pregled?