Dijareja

Dijareja predstavlja pojavu nekoliko mekih, poluformiranih stolica ili veliki broj vodenastih stolica tokom dana i noći. U najvećem broju slučajeva, traje od jednog do nekoliko dana i zahteva terapiju, a ako traje duže, ili je praćena drugim simptomima – povećanjem temperature, povraćanjem, krvlju u stolici, potrebno je potražiti savet lekara.

Mnogi su uzroci dijareje, od jako začinjene, ljute ili masne hrane, preko intolerancije određenih vrsta hrane, poput laktoze i glutena, prekomernog unošenja hrane sa veštačkim zaslađivačem – Sorbitolom, terapije određenim lekovima – antibioticima, magnezijumom i nekim lekovima kojima se kontroliše metabolizam ugljenih hidrata i masti. Česte su dijareje uzrokovane virusima i bakterijama i u najvećem broju slučajeva nema potrebe za terapijom, sem dijete, ali neke infekcije – Salmonelom, Ešerihijom koli i Klostridijumom su ozbiljne i zahtevaju lečenje. Postoje i infekcije parazitima koje se manifestuju dijarejom.

Druga vrsta oboljenja praćenih dijarejom su hronična oboljenja creva – ulcerativni kolitis, Kronova bolest, divertikuloza i karcinom debelog creva. To su sve ozbiljna oboljenja koja zahtevaju lečenje i zato je uvek važno javiti se lekaru ako dijareja traje duže. Poseban problem je sindrom iritabilnog kolona, kada su pokreti debelog creva nepravilni i ubrzani i kada je moguće da se naizmenično javljaju dijareja i zatvor. Sindrom iritabilnog kolona se pogoršava u situacijama kada je povećan nivo stresa.

U uobičajenim situacijama kada se javlja dijareja dovoljno je krenuti sa dijetom – izbegavati unošenje hrane koja iritira screva – masne i začinjene hrane, mleka, unositi suvu hranu, piti tečnosti, dok je u drugim situacijama, težih dijareja, potrebno dobiti infuziju, da bi se nadoknadili elektroliti koji se gube stolicom. U slučaju sumnje na teža oboljenja rade se dodatna ispitivanja – testovi krvi i stolice, endoskopija, kolonoskopija itd.

Hemoroidi

Šta su hemoridi? Kako nastaju? Šta su faktori rizika? Kako smanjiti rizik od nastanka?

Ezofagitis

Koji su simptomi ezofagitisa? Kako nastaje? Kako se leči? Šta su antacidi?

Gastroezofagealni refluks

Zašto nastaje refluks? Kako mogu promene načina života da smanje tegobe kod refluksa?

Zatvor

Koji su faktori rizika za razvoj zatvora? Kako se hraniti da se smanji rizik? Šta je prevencija?