Izostanak menstruacije

Faktori rizika za nastanak karcinoma grlića materice?

Koji su faktori rizika za nastanak karcinoma grlića materice?

Faktor rizika je sve što može povećati mogućnost nastanka bolesti. Faktori rizika mogu biti faktori sredine i nasledni (genetski) faktori, ali i određene lične navike kao što je pušenje.

• Infekcija Humanim papilomavirusom (HPV) je najvažniji faktor rizika za nastanak raka grlića materice. HPV Postoji više od 100 tipova Humanih papiloma virusa. Neki tipovi HPV dovode do pojave bradavica na šakama ili tabanima. Neki tipovi HPVa (oko 40 različitih tipova virusa) dovode do infekcije polnih organa muškaraca i žena i zato se nazivaju genitalni tipovi Humanog papiloma virusa.
  • Žene sa faktorima visokog rizika:
    seksualna aktivnost započeta u ranoj mladosti (pre 16. godine)
    brojni seksualni partneri
    odnosi sa muškarcem koji ima HPV infekciju
    anamneza seksualno prenosivih bolesti ili genitalnih bradavica
    pušači ili raniji pušači
    odsustvo normalnog imunog odgovora (sve HIV pozitivne žene, žene koje iz različitih razloga primaju imunosupresive
    žene nepouzdane za praćenje
    žene kojima prethodno nije redovno uziman Papanikolau bris

Genitalni HPV se obično dobija polnim putem i lako se prenosi od jedne osobe do druge bilo kakvim kontaktom kože, a ne samo seksualnim odnosom. Ovaj virus je toliko rasprostranjen da je većina odraslih (oko 70% ljudi) nekada u svom životu imala HPV infekciju. Primarna infekcija HPV virusom obično ne daje nikakve simptome i većina ljudi stvori antitela a da nije ni svesna da je bila zaražena. U nekim slučajevima HPV infekcija može da se održava bez ikakvih simptoma više godina. Zbog toga je veoma teško sa sigurnošću reći kada i kako je došlo do infekcije.

Infekcija HPV virusom je vrlo česta i većina odraslog stanovništva nekada je u svom životu bila zaražena ovim virusom.
Kod većine žena koje su zaražene HPV virusom, imuni sistem će u toku 6-24 meseca stvoriti antitela i savladati virusnu infekciju. Kada se jednom stvore antitela na HPV rizik od dobijanja raka grlića ponovo se svodi na normalu. Međutim mali broj žena ipak ne uspe da pobedi infekciju i ove žene imaju povećan rizik da kasnije u toku života obole od raka na grliću materice. Za sada ne znamo zašto pojedine žene nisu u stanju da “eliminišu” HPV virus iz svoga organizma. Verovatno se radi o slabosti u imunom (odbrambenom) sistemu i trenutno su mnoge istraživačke laboratortije u svetu posvećene pronalaženju uzroka ovakvog poremećaja.

HPV infekcija, iako najvažniji, nije jedini faktor rizika. Rak grlića materice neće se razviti ukoliko nema dugotrajne HPV infekcije. Da bi HPV infekcija dovela do nastanka raka grlića materice neophodni su i drugi faktori od kojih su najvažniji:

• pušenje
  • oslabljen imuni sistem

Imuni sistem većine ljudi, izbori se protiv HPV infekcije u roku od 24 meseca. Bilo šta što slabi imuni sistem, kao što su neke sistemske bolesti, hemioterapija ili HIV infekcija, može odložiti ili sprečiti eliminaciju HPV i povećati rizik za nastanak raka grlića materice.

Odlaganje menstruacije

Kako se odlaže menstuacija? Koliko dugo se može odložiti? Hoće li biti posledica?

Bris vagine

Zašto kontrolišemo stepen čistoće vagine, kako se klasifikuje i koji još brisevi postoje?

Kolposkopija

Šta je kolposkopija i kako se radi? Kako izgleda pregled?

Papanikolau bris

Zašto se radi Papanikolau bris? Kako se klasifikuje nalaz i koji nalaz je dobar?