Genitalni herpes

Genitalni herpes je polno prenosivo oboljenje, koje izaziva herpes simpleks virus (HSV). Infekcija se manifestuje pojavom plikova i ranica na usnama, polnim organima ili oko čmara, a mesto gde se prvi put promena pojavi predstavlja mesto ulaska virusa. Genitalni herpes se može preneti preko dodira plikova ili ranica, ali i ako se plikovi trenutno ne vide, a partner je zaražen.

Herpes simpleks virus može ući u organizam kroz defekte na koži tokom vaginalnog, oralnog ili analnog odnosa. Kada uđe u organizam, napada zdrave ćelije, a organizam se brani, što se manifestuje otokom i plikovima. Prenos virusa može biti sa usana na genitalije tokom oralnog odnosa, ali i sami sebe možete zaraziti ako se počešete nakon što ste dirali usne na kojima je „groznica“.

Često se infekcija HSV ne vidi, a kada se simptomi pojave, mogu biti blagi i teški, kada se javi mnogo plikova i ranica. Simptomi se javljaju između dva i deset dana nakon ulaska virusa i mogu biti lokalni, na genitalijama, ali i opšti, kada dođe do pojave simptoma prehlade ili gripa – groznice, otoka limfnih žlezda, drhtavice, bola u mišićima. Može se osetiti pečenje pri mokrenju i vidi se crvenilo i mali plikovi na genitalnim organima. Oni mogu ostati i do mesec dana, a nekada se otvore i curi sadržaj. Promene nestaju bez ožiljka.

Dijagnoza se postavlja ili uzimanjem brisa sa promena ili određivanjem postojanja antitela u organizmu. Terapija je oralna i lokalna, ali izlečenja nema. Terapijom se umanjuju tegobe i skraćuje period javljanja promena. Ako se često javljaju tegobe, lekovi se uzimaju stalno, duže vreme. Ako imate HSV, tokom pojave simptoma izbegavajte odnose i perite ruke nakon svakog brisanja posle toaleta. Koristite kondom tokom odnosa i kad nema promena na koži.

Mladeži

Šta je mladež? Kako prepoznati izmenjeni izgled mladeža? Koja je prevencija malignih tumora kože?

Akne

Kako nastaju akne? Da li se mogu lečiti? Koliko traje lečenje?

Kožne bradavice

Koje vrste virusnih bradavica postoje? Kako izgledaju? Kako se uklanjanju?