Rak debelog creva

Koji su faktori rizika za pojavu raka debelog creva?

Debelo crevo predstavlja završni deo probavnog trakta. Rak debelog creva se obično javlja u starijoj populaciji, mada se može javiti u bilo kom životnom dobu. Faktori rizika za pojavu raka debelog creva su: polipi u debelom crevu, koji mogu da postoje bez ikakvih simptoma, pozitivna porodična anamneza – pojava raka debelog creva u bližoj porodici, ishrana bogata mastima, a siromašna vlaknima, gojaznost, nedostatak kretanja, zapaljenska oboljenja creva, šećerna bolest, pušenje, upotreba alkohola, ali se može naći i u slučajevima bez faktora rizika.

Rizik od pojave karcinoma debelog creva može se smanjiti zdravom ishranom, sa manje masti, a više vlakana – svežeg voća i povrća, prestati sa pušenjem, smanjiti unos alkohola, vežbati i održavati normalnu telesnu masu.

Koji su simptomi?

Na početku ne mora biti nikakvih simptoma, a kada se jave mogu biti dijareja, zatvor, stalne promene stolice, krv u stolici, bol u trbuhu, nadimanje, grčevi, osećaj da se ne može kompletno isprazniti stolica, umor, malaksalost, slabost, gubitak težine.

Kakva može biti terapija?

Terapija može biti hirurška, zračenje i hemioterapija

Kada se savetuje skrining?

Nakon 50. godine savetuje se skrining, ali se sa skriningom može početi i ranije, ako postoji porodična anamneza u kojoj je bilo obolelih od karcinoma debelog creva. O skriningu je potrebno pričati sa izabranim lekarom, da se vidi pravo vreme kada ga je potrebno započeti.

Trobocitopenija

Šta je trobocitopenija? Koji su simptomi? Kako se leči?

Analni svrab

Koji su simtomi? Šta su uzroci svraba? Kako se leči?